Dňa 5.08.2007 uskutočnila sa turistická akcia.
Prechod hrebeňom Nízkych Tatier.
Usporiadateľ : KST MŠK Krompachy
Trasa akcie : Chata Generála M. R. Štefánika – Krupové sedlo – Ďumbier – Krupové sedlo –
Chopok – Luková – Vrbické pleso
Dĺžka trasy : 14 km Prevýšenie : 600 m Čas trasy podľa mapy: 4.30 hod
Členovia KST MŠK : Šlacký, Šlacká, Papcun, Hamráková, Smaržíková, Olšavský, Olšavská, Ďorko,
Ďorková,Kunová, Mosin, Šefčíková, Gengeľ
Nečlenovia KST MŠK : 3 členovia KST Sľubica Vojkovce
Turistická mapa NÍZKE TATRY – Chopok č.122 Turistický atlas list č. 131
Popis trasy :
Trasu začíname červenou značkou od chaty Generála M. R. Štefánika. <<< Chata generála Milana Rastislava Štefánika
( hovorovo aj Chata pod Ďumbierom, Štefánikova chata, alebo Štefánička, počas socializmu prechodne Chata hrdinov SNP )
hrebeni Nízkych Tatier. Vybudovaná v rokoch 1924-1928 je najdlhšie prevádzkovanou vysokohorskou chatou v Nízkych Tatrách.
Slúži ako cieľ vysokohorských túr, východisko pre výstupy na najvyššie vrchy pohoria ( Ďumbier, Chopok, Dereše ), poskytuje
útočisko – stravu a nocľah pri prechode hrebeňa Nízkych Tatier. Obľúbená je aj medzi skialpinistami, pre ktorých sú v okolí
sprístupnená verejnosti. Chata ponúka ubytovanie v šiestich osemposteľových izbách, jedáleň s varenou stravou, v letnej
sezóne aj bufet na terase. Priamo na vrchole Ďumbiera stála od roku 1902 malá kamenná útulňa, ktorú vybudovala organizácia
v Prahe na podnet miestneho odboru KČST Ďumbier v Podbrezovej, založeného v roku 1922, o výstavbe novej turistickej chaty
v Ďumbierskom sedle. Základný kameň bol položený 20.7.1924. Stavbu začala realizovať moravská stavebná spoločnosť
Josefa Jiráska z Uherského Brodu, avšak ešte v roku 1924 tu svoje pôsobenie ukončila, pravdepodobne aj pre náročné
vysokohorské podmienky. V stavbe potom pokračovala firma staviteľa Jozefa Šašinku z Popradu, ktorá už mala skúsenosti so
stavbami v prostredí Vysokých Tatier. Stavba trvala štyri roky. Chata bola slávnostne otvorená 9.9.1928. Prvým chatárom sa stal
Róbert Petrla, ktorý bol palierom na stavbe chaty (stavbyvedúcim). Personál chaty spolu s ním tvorili aj jeho manželka Ružena
Petrlová a ďalší spolupracovníci zo stavby a Róbert Petrla potom na chate pôsobil až do roku 1943. V roku 1938 prevzal majetok
poškodená, keď jedáleň zasiahol nemecký delostrelecký granát. Po bojoch v SNP bola potom chata opustená až do roku 1945.
Po vojne bola chata opravená a v 50. rokoch dostala, na počesť povstaleckých bojovníkov, ideologicky prijateľný názov Chata
hrdinov SNP, ktorý niesla až do začiatku 90. rokov. 21.7.1990 bola na priečelí chaty odhalená busta M. R. Štefánika a chata sa
oficiálne vrátila k pôvodnému názvu. >>> áno je pekné slnečné počasie iba hrebeň z Ďumbiera na chopok je v hmle.
Je dosť čerstvo a fúka nepríjemný vietor, celú noc poriadne fúkalo bolo ho počuť aj chate. Pred nami na južnom svahu
Chopku leží hotel Kosodrevina v pozadí sa vypína hrebeň v časti Chabenec – Ďurková. Na juh sa tiahne hrebeň
Veľkého Gápľa. Postupne vchádzame do hmly, v Krúpovom sedle zabočíme vpravo červenou značkou smerom na vrchol
Ďumbiera. <<< Najvyšší vrchol Nízkych Tatier ( 2043 m, odnož Štiavnica 2025 m n. m. ) v hlavnom hrebeni medzi
Krúpovou hoľou ( 1927 m n. m. ) a Králičkou ( 1785 m n. m ). Na severe sa javí ako mohutný vysokohorský masív,
spadajúci vyše 500 m vysokými severnými stenami, piliermi a žľabmi do ľadovcových kotlov v záveroch Bystrej a
Ludárovej doliny. Miernejšie južné svahy pokrývajú polia žulových balvanov. V severných kotloch sa vyskytujú kamzíky
vrchovské tatranské a svište vrchovské. Vo svahoch sa v minulosti intenzívne dolovali železné rudy, zlato a antimonit.
Pozostatky tejto činnosti dosiaľ badať temer vo všetkých dolinách na úpätí Ďumbiera. Z vrcholu Ďumbiera je veľmi
rozsiahly kruhový rozhľad na prakticky všetky pohoria stredného a severného Slovenska. Počas 2. svetovej vojny
prebehli v sedle medzi Ďumbierom a Králičkou ústupové boje medzi partizánmi a Nemcami. Na pamiatku týchto bojov
partizánom. >>> Na vrchole je hustá hmla a pofukuje vietor. Aspoň je viditeľnosť na spoločnú fotografiu na vrchole
Ďumbiera a schádzame do Krúpového sedla kde pokračujeme červenou značkou smerom Chopok. Stále je dosť hustá
hmla. Schádzame do Demänovského sedla kde hmla už začína ustupovať a začína presvitať slnko. V sedle je už pekné
slnečné počasie a začínajú nádherné výhľady na južnú a severnú stranu Nízkych Tatier. Vystupujeme Nízko Tatranskou
magistrálou južnou stranou popod Konské smerom južný svah Chopka ktorý je stále v hmle. Popod Konské postupujeme
Tatranskou diaľnicou, chodník vyložený kamením po ktorom sa veľmi dobre chodilo. V sedlách sú výhľady na sever, inak
stále je výhľad smerom na juh. Obchádzame južným svahom Chopok, a zrazu sa pred nami ukáže Kamenná chata a
pred ňou tróni a hrdo sa vypína kadibudka – suchá latrína. Okolo chaty vystúpime na hrebeň. Vľavo sa nachádza stará
už nepoužívaná vratná stanica lanovky od hotela Kosodrevina na hrebeň, južná strana Chopku. Pustíme sa vpravo na
vrchol Chopku. <<< Chopok je druhý najvyšším vrcholom Nízkych Tatier ( 2024 m n. m. ) a nachádza sa medzi Derešmi
a vrchom Konské. Na severe má strmé bralné steny členené žľabmi a piliermi, ktoré na severovýchode spadajú do kotla
Lukovej doliny s morénovými usadeninami a jazierkom, na juhu má balvanove polia. Pod vrcholom sa nachádza
najveternejšie miesta na Slovensku. Svahy Chopka sú vyhľadávaným miestom zimnej i letnej turistiky: stredisko Jasná
leží na severnej Liptovskej a stredisko Kosodrevina na južnej Horehronskej strane. >>> Vystúpime na Chopok, vrchol
je v hmle, vidieť je len Kamennú chatu, severné svahy Chopku a taktiež je vidieť vratnú stanicu lanovky na Lukovej.
Zídeme z vrcholu a v Kamennej chate si dáme občerstvenie. Pri chate nie je hmla, je vidieť hrebeň cez Dereše.
Pokračujeme modrou značkou smerom Luková. Vrchol Chopku je teraz bez hmly. Prechádzame okolo televíznej a
meteorologickej stanici a začíname zostupovať severným svahom Chopku. Vpravo je vidieť Dereše v pozadí sa ukazuje
hlavný hrebeň smerom na Poľanu a Chabenec. Pred nami sa v plnej kráse ukazuje Demänovská dolina. Vľavo sa
tiahne severný bočný hrebeň z Poľany cez Bôr, Havrany na Sinu. Vpravo sa tiahne severný bočný hrebeň z Krupovej
holi cez Prašivú, Tanečnicu, Krakovú hoľu na Poludnicu. Rovno pred nami je vidieť Liptovskú Maru v pozadí
Chočské vrchy. Vpravo je vidieť hlavný hrebeň cez Konské na vrchol Ďumbieru. Prichádzame k vrcholovej stanici
sedačky na Lukovej. Práve prebieha zľavnená akcia na sedačkovú lanovku, niektorý ju využijú a zvezú sa do Jasnej.
Na Lukovej už svieti slnko a je pekný čas to využívajú letci na padáku. Križujeme lyžiarsky svah, po chvíli prejdeme lesom
a vrátime sa naspäť na lyžiarskym svah a ním zostúpime do strediska Jasná. <<< Jasná je turisticko-športové centrum
zimnej i letnej rekreácie. Nachádza sa v geomorfologickom celku Nízke Tatry, v chránenom území NAPANT-u, v závere
Demänovskej doliny. Jasná je najväčšie lyžiarske stredisko na Slovensku. Je situované po oboch stranách
Chopku ( 2 024 m n. m. ) Nachádza sa tu 7 lanoviek a mnoho vlekov. Celková dĺžka zjazdoviek je približne 30 km.
O stavbe lanovky na Chopok sa začalo uvažovať po skončení 2. svetovej vojny. Naplánovaná bola dvojúseková
trasa Koliesko–Luková–Chopok ( dĺžka 1 145 a 1 090 m ). Išlo o dvojsedačkovú lanovku s odpojiteľným závesom
vyrábanú Transportou Chrudim v licencii VonRoll. Zvláštnosťou bolo, že cestujúci sedeli bokom k smeru jazdy. Prvý
úsek bol uvedený do prevádzky v roku 1949, výstavba 2. úseku ( na Chopok ) prebiehala v rokoch 1952 – 1954,
Kosodrevina–Chopok. 1. úsek bol dokončený spoločne s 2. úsekom severnej vetvy v roku 1954, 2. úsek bol uvedený do
alebo zrušené bez náhrady ( oba vrcholové úseky ). Prechod hrebeňa bol lyžiarom až do roku 2007 znemožnený,
odvtedy ho umožňujú lyžiarske vleky. Okrem lanovky Koliesko–Luková–Chopok–Kosodrevina–Srdiečko bolo v stredisku
( na severnej strane ) postavených niekoľko ďalších lanoviek. V roku 1979 ( v plnej prevádzke od roku 1983 ) bola
postavená lanovka Otupné–Brhliská, jediná kabínková lanovka v stredisku. Kabínky boli štvormiestne, pre svoj tvar
nazývané „vajíčko“. Táto lanovka bola v roku 2009 nahradená novou lanovkou s osemmiestnymi kabínkami. Trasa
bola predĺžená z 1 588 na 1 960 m až ku hotelu Grand ( do priestoru pred obecným úradom ). Nová lanovka má
prepravnú kapacitu 2 400 os/h, čo je dvojnásobok kapacity predchádzajúcej lanovky. Hlavným dôvodom bolo zvýšenie
bezpečnosti, prepravnej kapacity a pohodlia lyžiarov – údolná stanica lanovky je blízko jedného z hlavných parkovísk. >>>
-
-
Mapa trasy :
-
-
Výškový profil trasy :
-
-
-
Chata Generála M. R. Štefánika pod Ďumbierom.
-
-
Hrebeň Veľkého Gápľa pohľad spred chaty.
-
-
Hlavný hrebeň Nízkych Tatier - chodník popod Konské.
-
-
-
-
-
Hlavný hrebeň Nízkych Tatier - chodník popod Konské.
-
-
Demänovské sedlo.
-
-
Nízkotatranská magistrála.
-
-
Pod Konským v pozadí vrchol Ďumbiera.
-
-
Vrchol Chopku.
-
-
Kamenná chata pohľad z vrcholu Chopku.
-
-
Interiér Kamennej chaty.
-
-
Pred Kamennou chatou.
-
-
Vrchol Chopku.
-
-
Kraková hoľa pohľad z Lukovej.
-
-
Lyžiarske svahy Jasnej.
-
-
Viac fotografii pozri : Fotogaléria trás – Nízke Tatry / Ďumbier - Chopok /
Fotogaléria trás – Nízke Tatry / Jasná - Luková /
-
-
-
Informácie označené v zátvorkách <<< >>> sú použité z oficiálnych web stránok citovaných lokalít.
-
Správca web stránky nie je ich autorom.
-
-
-