aktualizované: 24.03.2024 17:59:43

24. Výstup na Baranec
                                   Dňa 7.09.2013 uskutočnila sa turistická akcia.

Výstup na Baranec.

Trasa akcie :  Kemping Račková dolina – Malý Baranec – Baranec – Smrek – Žiarske sedlo –

Jamnická dolina – Kemping  Račková dolina

Dĺžka trasy :   19  km         Prevýšenie :  1350   m       Čas trasy podľa mapy: 9.15   hod

Členovia KST MŠK :  Šlacký, Šlacká, Muller, Mullerová, Čupaj, Čupajová, Mosin, Ševčíková

Turistická mapa ZÁPADNÉ  TATRY - Roháče  č.112     Turistický atlas list. 58

Trasu začíname v kempingu Račková dolina zelenou značkou smerom na Baranec. <<<  Kemping Račková dolina sa
nachádza 4 km od obce Pribylina v turisticky zaujímavom a neobyčajne krásnom prostredí. Turista tu nájde všetko,
mohutné skalnaté vrcholy , ostré bralá , hlboké lesy, vodopády alebo plesá, malebné doliny kontra vysoké štíty. Milovníci
cykloturistiky určite ocenia krásu okolia na bicykloch do Tichej a Kôprovej doliny. Neopakovateľná atmosféra prírodnej
scenérie Západných Tatier a lacnej dovolenky v kempingu Račková dolina je zárukou k stráveniu príjemných chvíľ pre
každého návštevníka . ATC je situovaný priamo v lese, kde si prídu na svoje aj hubári. >>>  Vchádzame do lesa a hneď
spočiatku začína dosť strmé stúpanie. Po čase vychádzame na rúbanisko odkiaľ je výhľad na Liptovskú kotlinu a hrebeň
Nízkych Tatier. Vychádzame na lúku pod vrcholom Klinovaté na ktorej vo vrchnej časti sa nachádza opravená koliba v
 ktorej sa dá prespať prípadne skryť počas nepriaznivého počasia. Za kolibou už vychádzame na hrebeň kde les začína
rednúť, zjavuje sa trávnatý porast a kosodrevina. Vystupujeme hrebeňom na ktorom sa začínajú objavovať vyhliadky
na Bystrú. V pozadí sa ukazuje vrchol Kriváňa. Postupujeme ďalej až sa nám ukáže záver Jamnickej doliny, uzavretej
vrcholmi Plačlivého, Ostrého Roháča, Volovca, Deravej. Vychádzame z lesa na hrebeň pokrytý trávnatým porastom
prerušovaný porastom kosodreviny. Začínajú dozrievať borievky, samozrejme postup sa veľmi spomalil. S narastajúcou
výškou kosodrevina ustupuje až sa dostaneme na trávnatý svah z ktorého sa ukazujú nádherné výhľady do okolia.
Je nádherný slnečný deň, vietor iba slabšie fúkne. Pod Malým Barancom si trochu posedíme a znovu začíname stúpať
popod vrchol Malého Baranca hrebeňom na vrchol Baranca. Vystupujeme na vrchol Baranca k betónovému ihlanu.
Na vrchole je množstvo turistov. Slovenský zverolekári mali spoločný výstup na Baranec. Povinná spoločná fotografia,
oddych a občerstvenie. Sedíme na slnku, vyhrievame sa a nechce sa nám ísť dole z vrcholu. Baranec sa vyznačuje
nádherným kruhovým výhľadom ktorý patrí k najkrajším na Slovensku. Otočíme sa na juh pred nami leží v plnej kráse
Liptovská kotlina so svojou dominantou Liptovskou Marou a roztrúsenými obcami okolo nej v pozadí ohraničená hrebeňom
Nízkych Tatier. Vpravo začína hrebeň vrcholom Ráztoky, Jalovskou kopou, cez Príslop na majestátny Baníkov, výrazný
vrchol so svojím úzkym hrebeňom veľmi náročným na prechod ktorý je zabezpečený reťazami. Cez Jalovské sedlo je
pohľad na jeden z najkrajších vrcholov na Slovensku Sivý vrch. Z Baníkova pokračuje hlavný hrebeň Roháčov cez Hrubú kopu,
výrazné vrcholy časti Tri kopy, Smutné sedlo na Plačlive, kamenistý a špicatý Ostrý Roháč, miernejší Volovec, pokračujúc
cez Deravú na Hrubý vrch, Jakubinu. Náročný a kamenistý hrebeň cez Vyšnú Maguru, Ostredok,  Nižnú Maguru končiaci v
 Úzkej doline. Za Ostredkom sa vypína najvyšší vrchol Západných Tatier Bystrá. Vľavo dole ja vidieť záver Žiarskej doliny s
Veľkými Závratmi pod Baníkovom. Vpravo je vidieť záver Jamnickej doliny s Jamnickými  plesami. Z vrcholu pokračujeme
žltou značkou cez Smrek do Žiarského sedla. Po veľmi strmom zostupe pokračujeme zubatým hrebeňom smerom na vrchol
Smreku. Postupujeme pekným miestami skalnatým hrebeňom. Pred Žiarským sedlom vedľa chodníka sa nám predvádza
l v strnulom postoji domorodý obyvateľ Žiarskej doliny – svišť. Schádzame do Žiarského sedla kde pokračujeme vpravo
zelenou značkou do Jamnickej doliny. Schádzame do širokého záveru Jamnickej doliny. Vľavo nad nami sa týčia vrcholy
Plačlivého a Ostrého Roháča. Pred nami sa tiahne hrebeň Otrhance smerom na Jakubinu. Prechádzame trávnatým porastom
prerušovaným porastom kosodreviny a samostatnými zoskupeniami skál. Prichádzame do miesta kde je rozsiahlejší porast
Horca, veľmi pekné zákutie. Prechádzame rozsiahlejším porastom kosodreviny z ktorej je už veľmi obmedzený výhľad.
Okolo chodníka sa nachádza viacero suchých stromov ktoré pôsobia ako z rozprávky. Vchádzame do lesa z ktorého je
obmedzený výhľad na hrebeň Otrhance. Od smerovníka pod Smrekom pokračujeme modrou značkou dole Jamnickou
dolinou. Prechádzame okolo koliby postavenej na čistinke kde sa dá prespať alebo ukryť v prípade zlého počasia.
Od strednej časti Jamnickej doliny smerom do ústia sa nachádza viacero pásov lesa zničeného lavínami. Všetky lavínové
pásy sa nachádzajú vpravo pod hrebeňom Malého Baranca. V spodnej časti Jamnickej doliny sa nachádzajú veľké plochy
zničeného lesa okolo Jamnického potoka. Prichádzame k ústiu Jamnickej a Račkovej doliny, kde pokračujeme ďalej
Úzkou dolinou. Krátko za ústim Úzkej doliny je postavená kamenná protipovodňová hrádza. Schádzame do ústia
Úzkej doliny kde ukončíme trasu.

Smerovník na Odbočke nad Orešnicou.
Začiatok výstupu na Baranec od smerovníka na Odbočke nad Orešnicou.
Opravený prístrešok na zelenej značke smerom na Baranec.
Najvyšší vrchol Západných Tatier – Bystrá pohľad zo zelenej značky smerom na vrchol Baranca.
Záver Jamníckej doliny, zľava ploský vrchol Smrek, kúsok vrcholu Plačlivé, Ostrý Roháč, Volovec, hlavný hrebeň
Západných Tatier s vrcholom Deravé a Hrubý vrch pohľad zo zelenej značky smerom na Baranec.
Chvíľka oddychu pod Malým Barancom.
Vrchol Baranca pohľad z Malého Baranca.
Vrchol Baranca.
Stretnutie zverolekárov na vrchole Baranca.
Hlavný hrebeň Roháčov, zľava výstupový hrebeň na Príslop, Baníkov, Hrubá kopa, Tri kopy, pod hrebeňom sa
nachádza kotlina Veľké Závraty.
Chvíľa oddychu na vrchole Baranca.
Hrebeň spod Baranca smerom na Smrek.
Chvíľa oddychu na hrebeni smerom do Žiarského sedla.
V strede fotografie je možno vidieť domorodého obyvateľa tejto oblasti Svišťa vrchovského.
V Žiarskom sedle v pozadí sa týči vrchol Plačlivé.
Záver Jamníckej doliny v pozadí sa tiahne hrebeň Otrhancov smerom na vrchol Jakubina.
Záver Jamnickej doliny smerom na Žiarske sedlo v pozadí sa týči vrchol Plačlive.
Nádherný porast Horca v závere Jamnickej doliny.
Jamnická dolina – lavínou zničený les, pohľad smerom na Baranec.
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria – Západné Tatry / Malý Baranec /
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria – Západné Tatry / Baranec /
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria – Západné Tatry / Jamnická dolina /
Informácie označené v zátvorkách  <<<    >>>   sú použité z oficiálnych web stránok citovaných lokalít.