aktualizované: 21.04.2024 23:00:21

24. Krompachy - Plejsy - Žakarovské lúky
                                      Dňa 5.11.2011 uskutočnila sa turistická akcia.

Turistickou prechádzkou cez Plejsy na oslavu životných výročí.

Usporiadateľ :  KST MŠK Krompachy

Trasa akcie : Krompachy – Malé Plejsy – Sedlo Priehyba – Žakarovské lúky – Bačov vrch – Krompachy

Dĺžka trasy :  11 km         Prevýšenie : 504 m       Čas trasy podľa mapy:  4.30 hod

Členovia KST MŠK :  Šlacky, Šlacka, Muller, Mullerová, Olšavský, Olšavská, Mikulová, Čupajová, Hamráková

Turistická mapa  VOLOVSKÉ VRCHY - Krompachy   č. 125        Turistický atlas list č. 140

Trasu začíname od mapy Galmus pri Mestskom úrade zelenou značkou smerom na Plejsy. <<< Prvý hodnoverný písomný
doklad o existencií Krompách pochádza z listiny kráľa Ladislava IV. z roku 1282. V tej dobe boli majetkom kráľovského
Spišského hradu. Od začiatku 14. storočia pribúdajú listinné doklady s údajmi o obchode s meďou, trhových právach,
významných osobnostiach a ozbrojených konfliktoch. Obdobia bez vojen boli vyplnené vnútornými majetkovými spormi,
alebo povstaniami, ktoré vždy znamenali prekážku pre rozvoj. Napriek tomu v 16. storočí bývalo v Krompachoch toľko
šľachtických rodín, že vytvorili samostatný administratívny celok. V tomto období tiež do mesta prichádzali bohatý kupci
s rodina. V roku 1602 bola po dohode so zemepán poddanská práca nahradená odvodmi. Odvtedy boli Krompachy
považované za slobodné kráľovské mesto. Roku 1670 do mesta vpadli Kuruci. Miestnymi zemepánmi sa v tom období
stal rod Csákyovcov. V roku 1831 vypukli v meste tri spišské sedliacke povstania, ktoré súviseli s epidémiou cholery.
Po ich potlačení bolo popravených 12 osôb. Začiatok priemyselného rozvoja nastal v roku 1841, kedy Ľudovít Trangus
s ďalšími podnikateľmi založil modernú železiareň a valcovňu. V roku 1848 sa zemepán A. V. Csáky vzdal svojich
práv a nárokov voči mestu. >>> Začiatok trasy neabsolvujeme po značke ale zabočíme vpravo ku kostolu, uličkou vľavo
od krčmy Vyšná, až prídeme na zelenú značku po ktorej pokračujeme vpravo po panelovej ceste. Po chvíľke vyjdeme
na rozsiahlu lúku odkiaľ sú prvé pohľady na mesto, Hornádsku kotlinu, Sľubicu. Zelená značka ďalej pokračuje panelovou
cestou, potom odbočí vpravo úzkym lesným úvozom a znovu pokračuje po širokej lesnej ceste ktorá je prístupovou cestou
k chatám na Plejsoch. Z cesty nie sú žiadne výhľady. Prvá na ceste je chatová osada Relax, samostatné chaty s veľkou
chatou. Pokračujeme zelenou značkou okolo súkromných chatiek, až prídeme k lyžiarskemu svahu. Odtiaľ začínajú prvé
výhľady na lyžiarske svahy, chaty, ďalej cestou k chate Hutník, spred ktorého sú nádherné výhľady do Hornádskej kotliny,
hrebeň Braniska. Zastavíme sa v chate dáme si menšie občerstvenie a pokračujeme do sedla Priehyba. Pustíme sa
červenou značkou vľavo sa po hrebeni až prídeme na začiatok rozsiahlych Žakarovských lúk, ktoré v tomto ročnom období
hýria mnohými farbami jesene. Z lúk pokračujeme vľavo lesnou cestou po miestnom značení žlto-biele trojuholníky.
Cesta vedie spočiatku lúkou, potom lesom dole krátkym zostupom, vľavo bokom svahu, za krátky čas pokračujeme
modrou značkou ktorá prichádza od chaty Energetik. Po čase vyjdeme z lesa na lúky odkiaľ sú pohľady na mesto.
Od smerovníka zájdeme na vrchol Bačového vrchu, chvíľu postojíme, poobzeráme si prírodu, vrátime sa na modrú
značku a pokračujeme dolu cestou, po chvíli odbočíme vľavo zo značky k domu poľovníkov kde bude prebiehať oslava.

Centrum mesta Krompachy.

Na zelenej značke v miestach kde odbočuje zelená značka vpravo z lesnej cesty.
Hotel Hutník pohľad zo zelenej značky.

Na zelenej značke pred chatovou osadov Relax na Malých Plejsoch.

Chatová osada Relax na Malých Plejsoch.

Lyžiarsky svah na Plejsoch vpravo horský hotel Hutník.

Najstaršia turistická chata Energetik na Plejsoch.

Pred horským hotelom Hutník.

Jeseň na Žakarovských lúkach.

Na vrchole Bačového vrchu.

Lyžiarske stredisko Plejsy pohľad z vrcholu Bačového vrchu.

Viac fotografii pozri :  Fotogaléria - Krompachy / Krompachy – Plejsy    zelená značka /

Informácie označené v zátvorkách  <<<    >>>   sú použité z oficiálnych web stránok citovaných lokalít.