aktualizované: 21.04.2024 23:00:21

21. Záp. Tatry-Sivý vrch‚Brestova
                                   Dňa 14.09.2007 uskutočnila sa turistická akcia.

Západné Tatry - výstup na Sivý vrch a Brestovú.

Usporiadateľ : KST MŠK Krompachy

Trasa akcie  :  Horáreň Biela skala - Biela skala - Sivý vrch - Brestová - Zverovka

Dĺžka trasy  :   17 km            Výškové prevýšenie :  867 m        Čas trasy podľa mapy :  7.00 hod

Členovia KST MŠK : Šlacký, Šlacká, Muller, Mullerová, Čupaj, Čupajová, Hamrák, Hamráková

Mosin, Šefčíková, Kunová, Papcun

Turistická mapa  ZÁPADNÉ TATRY – Roháče č. 112   Turistický atlas list č.57, 58

Trasu začíname od Horárni pod Bielou skalou červenou značkou smerom Sivý vrch. Je nádherný slnečný deň aj
keď trochu chladnejšie. Pri smerovníku sú osadené informačné tabule Západných Tatier. Od začiatku nastupujeme
do strmého stúpania, chodník vedie hore lesom, miestami lesnou cestou ale viac chodníkom. Až pod Bielou skalou
chodník trochu zmierni svoje stúpanie. Vystúpime na nádherný vápencový masív - Bielu skalu odkiaľ sa ukazujú
prvé výhľady do okolitej Oravskej a Liptovskej prírody. Postupujeme lesom až prichádzame do pásma kosodreviny
kde chodník prechádza trávnatým porastom a výhľady do okolia sa stále zlepšujú. Taktiež sa prvý krát ukázal
nádherný zubatý vápencový hrebeň Sivého vrchu. Chodník vedie bočným svahom hrebeňa trávnatým porastom
medzi kosodrevinou z ktorej vytŕčajú vápencové skaly. Už tento chodník je nádherný a čo nás čaká v Radových
skalách to len môžeme tušiť.  Okolo chodníka sa čoraz viac objavujú rôzne vápencové skalné útvary. Hrebeň
Radových skál sa čoraz viac približuje, vľavo sa ukázali oblé trávnaté chrbty Sivého a Čela. Prichádzame na
začiatok hrebeňa ktorý je charakteristický množstvom rôznych skalných útvarov nazývaného Radové skaly.
Postupujeme hrebeňom až prichádzame na miesto zoskupené do podoby ktorá pripomína mesto. Z tohto
dôvodu sa medzi miestnymi ľuďmi začalo nazývať „ Skalné mestečko “. Postupujúc Radovými skalami sa
každú chvíľku mení scenéria zoskupenia skál, za každou zákrutou, za každou skalou, prejdenou rozsadlinou
stále objavíte novú scenériu zoskupenia skál, nové neskutočné skalné útvary. Ťažko je popisovať postup
Radovými skalami, je to neskutočné nádherný skalný hrebeň. Fotografia dá len čiastočnú predstavu o
skutočnej kráse tohto kúska Slovenskej prírody. Pokračujúc smerom hore nás čaká pár skalnatých úsekov,
ktoré je potrebné zdolávať za pomoci reťazí. Vľavo sa ukazujú oblé trávnaté chrbty Sivého a Čela pokryté
prvým snehom. Potom je cesta nahor už len prechádzkou pomedzi hustú kosodrevinu, s výhľadom na okolité
vysokohorské prostredie. Vystupujeme na vrchol Sivého vrchu. Južným smerom je Podtatranská kotlina je utopená
v hmle iba v diaľke sa ukazuje hrebeň Nízkych Tatier. Západným smerom sa ukazujú Chočské vrchy s
dominantou Veľkým Chočom a hrebeňom Prosečného s Kvačianskou a Prosieckou dolinou . Severným smerom
pod nami sa ukazujú oblé a trávnaté chrbty Sivej a Čela v pozadí sa tiahnu rozsiahle Oravské vrchy s
dominantou Babou horou - najsevernejší vrchol Slovenska. Zo Sivého vrchu vpravo sa tiahne hlavný hrebeň Roháčov
cez sedlo Pálenica na trávnatú, oblú a rozsiahlu Brestovú,  cez sedlo Parichvost na Salatín. Zo Salatína vybieha
južný hrebeň na Lysec. V pozadí sa ukazuje vrchol Baníkova. Južným smerom zo Sivého vrchu bočný hrebeň
smerom na Ostrú a Bobky. Schádzame strmým pekným kosodrevinou porasteným hrebeňom do sedla Pálenica,
kde odbočuje žltá značka do Zuberca. Vystupujeme tiahlym hrebeňom, kosodrevina končí a pokračujeme
trávnatým hrebeňom cez Pálenicu, Zuberec ba vrchol Brestovej. Vpravo sa ukazuje záver Bobroveckej doliny.
 Za nami je vidieť nádhernú siluetu Sivého vrchu. Z vrcholu Brestovej je nádherný výhľad na severnú stranu
Roháčov. Vľavo je vidieť nádherný vrchol legendami opradenej Osobitej z ktorej vybieha vpravo hrebeň cez
Kasne na Lúčnu ktorá sa nachádza v severnej časti hrebeňa Roháčov. Z Lúčnej vpravo pokračuje hlavný hrebeň
Roháčov cez Dolný Úplaz, Rakoň, Volovec, Ostrý Roháč, Plačlivé, Tri kopy, Hrubá kopa. Baníkov je ukrytý za
Pachoľou. Ďalej Pachoľa, Spálená, Salatín cez sedlo Parichvost vychádza na Brestovú. Za hrebeňom z Lúčnej
na Rakoň je vidieť Poľské Tatry. Za Volovcom a Ostrým Roháčom je vidieť pokračujúci hrebeň Západných Tatier.
S Brestovej odbočíme vľavo modrou značkou smerom Zverovka. Schádzame tiahlym hrebeňom na Predný Salatín.
Využijeme pekné počasie a posedíme si na slnku. Pokračujeme strmým zostupom Spáleným žľabom do
Salatínskej doliny. Schádzame lyžiarskym svahom, prechádzame okolo Pamätníka hrdinom SNP k chate
Zverovka kde sa občerstvíme a autami sa dopravíme do Zuberca.<<<  Chata Zverovka je pekná turistická chata
na úpätí Roháčov, časti Zapadných Tatier. Nachádza sa 9 km od obce Zuberec v nadmorskej výške 1037 m
na poľane Zverovka s výhľadom na hlavný hrebeň Roháčov. Prvá chata v tejto oblasti bola postavená v roku 1920 v
neďalekej v Látanej doline pod názvom Maťašáková útulňa. V roku bola postavená druhá Maťašaková útulňa na
mieste dnešnej chaty Zverovka. Neskôr bola útulňa prestavaná na chatu. Na prelomu roku 1944 až 1945 bola chata
vypálená Nemeckými vojakmi. Už v roku 1946 bol postavený pred chatou dočasný zrub a začínajú prípravy na
výstavbu novej chaty, ktorá je dokončená už v roku 1951. Nasledovalo niekoľko rekonštrukcii chaty, ktoré
rozšírili kapacitu chaty. Návštevníkom ponúka ubytovacie a stravovacie služby. Vzhľadom na umiestnenie, je
obľúbená medzi turistami a lyžiarmi. Mnohé turistické chodníky začínajú priamo od Chaty Zverovka a lyžiarske
vleky sú vzdialené iba niekoľko minút chôdze od chaty. Chata Zverovka je vhodná tak pre jednotlivcov ako aj skupiny,
rodiny s deťmi alebo školské zájazdy. Chata Zverovka je otvorená počas celého roka.  >>>
Zuberec - penzión Anna.
Interiér penziónu Anna.
Penzion Anna.
Horáreň pod Bielou skalou.
Na vrchole Bielej skaly.
Chodník na Sivý vrch.
Biela skala.
Začiatok nádherného hrebeňa Radových skál.
Chvíľka oddychu v hrebeni Radových skál.
Jedno z mála náročnejších miest hrebeňa Radových skál.
Na hrebeni nádherných Radových skál.
Exponované miesto hrebeňa Radových skál zabezpečené reťazou.
Exponované miesto hrebeňa Radových skál zabezpečené reťazou.
-Exponované miesto hrebeňa Radových skál zabezpečené reťazou.
Na vrcholu Sivého vrchu.
Legendami opradený vrchol Osobitej pohľad z vrcholu Brestovej.
Na vrcholu Brestovej.
Pod vrcholom Brestovej v pozadí Roháčský hrebeň a Roháčská dolina.
Chvíľa oddychu na Prednom Salatíne.
Pamätník obetiam SNP pred Zverovkou.