17. Nízke Tatry - Chopok‚Dereše
                              Dňa 23.05.2014 uskutočnila sa turistická akcia.

Prechod hrebeňom Nízkych Tatier.

Usporiadateľ :  KST MŠK Krompachy

Trasa akcie : Hotel Srdiečko – Hotel Kosodrevina – Chopok – Dereše – Poľana – Krížske sedlo –

Sedlo Príslop – Hotel Kosodrevina – Hotel Srdiečko

Dĺžka trasy :    17  km         Prevýšenie :   930 m       Čas trasy podľa mapy: 6,30  hod

Členovia KST MŠK :  Šlacký, Šlacka, Muller, Papcun,  Gengeľ, Olšavský, Olšavská, Mosin, Šefčíková,

Vozárová, Kunová, Hamráková, Uhrin

Turistická mapa NÍZKE TATRY – Chopok č.122      Turistický atlas list č.  129, 130, 131

Trasu začíname pri hotely Srdiečko žltou značkou smerom Chopok.  <<< Hotel Srdiečko je situovaný v Nízkych Tatrách,
na južnej strane Chopku, v nadmorskej výške 1213 m, priamo v stredisku Chopk juh. V bezprostrednej blízkosti hotela
je údolná stanica 4-sedačkovej lanovky Srdiečko - Kosodrevina a výstupná stanica lyžiarskeho vleku Krupová - Srdiečko.
V letnom období je prostredie hotela vhodné na turistiku po označených turistických trasách a cykloturistiku. Jaskyňa
mŕtvych netopierov je vzdialená cca 2 hodiny cesty pešou túrou. Veľké golfové ihrisko Tále, je vzdialené cca 7 km od
hotela, konská farma s možnosťou jazdy na koňoch je v Mýte pod Ďumbierom (cca 11 km). >>>  Vychádzame z
 parkoviska ktoré je umiestnené pod lyžiarskym svahom pri nástupe na sedačkovú lanovku, zabočíme vpravo k hotelu
kde si urobíme spoločnú fotografiu a pokračujeme hore lyžiarskym svahom. Počasie je s vysokou oblačnosťou, trochu
chladnejšie ale veľmi vhodné na turistiku.  Po chvíli chodník zabočí vpravo do lesa, kde serpentínami zdolávame výškové
metre až pod hotelom Kosodrevina z novu vychádzame na lyžiarske svahy. Pri hotely zabočíme vľavo popod údolnú
stanicu kabínkovej lanovky, zabočíme prudko vpravo do svahu, kde značka zabočí vľavo a súbežne s modrou pokračuje
až k smerovníku, kde zabočí vpravo smerom na Chopok. Chodník spočiatku vedie kosodrevinou, výstup začína biť
náročnejší z dôvodu že chodník stúpa rovno hore svahom. Začína viac presvitať slnko, otepľuje a začíname sa
postupne vyzliekať. Po vyjdení z kosodreviny na holý svah začína viac fúkať silnejší vietor. Pri vychádzaní ku
Kamennej chate už začína fúkať dosť silný južný vietor. Vychádzame na Chopok, viditeľnosť do širšieho okolia je dobrá,
v pozadí je však viditeľnosť slabá z dôvodu oparu. Chopok je nádherný vyhliadkový vrchol keďže z neho je vidieť veľký
kus Slovenska. Po chvíli schádzame do Kamennej chaty, kde sa trochu zohrejeme a dáme si výbornú kapustnicu.
Po chvíli pokračujeme ďalej červenou značkou hlavným hrebeňom smerom Poľana. Vpravo z hrebeňa sa otvára
dobrý výhľad do Demänovskej doliny. Hrebeň Západný a Vysokých Tatier sa miestami ukazuje v nízkej oblačnosti
ktorá ich pokrýva. Postupujeme nenáročným hlavným hrebeňom. Prechádzame častou Dereše, kde odbočíme vpravo
a vyjdeme na vrchové skaly časti Dereše. Postupujeme po pekne upravenom chodníku, ktorý je vykladaný na plocho
položenými skalami, takže prechod chodníkom je ľahký a nenáročný. Pomaly klesáme do sedla Poľana, krátky a
nenáročný výstup na vrchol Poľana. Odtiaľ je dobrý výhľad severné svahy Chabenca. Po krátkom oddychu pokračujeme
trávnatým hrebeňom do Krížského sedla, kde odbočíme vľavo modrou značkou smerom k hotelu Kosodrevina.
Postupujeme južným trávnatým svahom Poľany, vpravo je vidieť severné svahy Zadného Úplazu brázdené bielymi
stužkami riav tečúcich z topiaceho sa snehu. S klesajúcou výškou začína pribúdať stromov až nakoniec vojdeme do
lesa. Od smerovníka Chata pod Derešami začíname stúpať do sedla Príslop. Po prejdení sedla sa dostávame na južné
svahy Veľkého Príslopu. Chodník vedie širšou neudržiavanou cestou vyrytou v svahu. Prechádzame kosodrevinou až
prichádzame k lyžiarskym svahom  za ktorými sa dostaneme k hotelu Kosodrevina. Popod údolnú stanicu kabínkovej
lanovky pokračujeme lyžiarskym svahom, lesom až vychádzame na lyžiarsku trať pri hotelu Srdiečko.
Pri hotely Srdiečko v pozadí sa tiahnu lyžiarske trate na južnom svahu Chopku.
Lyžiarske trate na južnom svahu Chopku, vpravo sa týči vrchol Chopku pohľad od hotela Srdiečko.
Výstup južným svahom Chopku ku Kamennej chate.
Interiér Kamennej chaty pod Chopkom.

Západný výstupový svah na Chopok pohľad spoza Kamennej chaty.

Na vrchole Chopku.
Hlavný hrebeň Nízkych tatier s vrcholom Dereše, vľavo v pozadí sa tiahne bočný hrebeň smerom na Skalku,
vpravo v pozadí sa týči vrchol Chabenca pohľad z vrcholu Chopok.
Hlavný hrebeň Nízkych tatier s vrcholom Ďumbier pohľad z vrcholu Chopok.
Vrchol Chopku s Kamennou chatou pohľad spod vratnej stanice kabínkovej lanovky.
Demänovská dolina, vľavo sa týči vrchol Sina, v pozadí sa tiahne Podtatranská kotlina s vodnou nádržou
Liptovská Mara od vratnej stanice kabínkovej lanovky.
Na hlavnom hrebeni Nízkych tatier, vľavo sa nachádza  vratná stanica kabínkovej lanovky, v strede sa týči
vrchol Chopku, vpravo vrchol Ďumbier.
Vrchol dereše pohľad z chodníka smerom od Chopku.
Na vrcholu Dereše.
Vľavo sa nachádza vrchol Poľany, vpravo odbočuje severný bočný hrebeň smerom na Zákľuky a Bór pohľad
zo sedla Poľana.
Na vrchole Poľana.
Hrebeň Nízkych Tatier tiahne cez Dereše smerom na Chopok pohľad z vrcholu Poľany,
Hrebeň Nízkych Tatier tiahne cez Krížské sedlo na vrchol Kotliská, vľavo odbočuje bočný hrebeň smerom
Skalka, vpravo pokračuje hlavný hrebeň smerom Chabenec pohľad z vrcholu Poľany,
V Krížskom sedle.
Južný svah vrcholu Poľana pohľad z Krížskeho sedla.
Na  južnom svahu vrcholu Poľana.
Sedlo Príslop.
Na južnom svahu vrcholu Dereše.
Viac fotografii pozri :  Fotogaléria trás – Nízke Tatry / Hotel Srdiečko – Chopok /