13. Výstup na Sivec.
                                 Dňa 12.3.2005 uskutočnila sa turistická akcia.

Výstup na Sivec.

Usporiadateľ : KST MŠK Krompachy

Dĺžka trasy  :  10 km                 Výškové prevýšenie : 480 m           Čas trasy podľa mapy : 3,30 hod

Členovia KST MŠK :  Šlacký, Šlacká, Muller, Mullerová, Čupaj, Duhan, Olšavský, Gengeľ

Nečlenovia KST MŠK : 2 účastníci KST Sľubica Vojkovce

Turistický atlas list č. 142,182

Trasu začíname na ŽSR Ružín žltou značkou smerom vrchol Sivca. Ráno je pomerne ešte pekné počasie, modrá obloha
len na horizonte sa objavujú mraky. Pustíme sa vpravo okolo trati a za mostíkom sa spustíme vľavo dole lesíkom na cestu
k spodnej vodnej nádrži Ružín. Na ceste sa pustíme vľavo k mostu kde už pokračujeme vpravo žltou značkou cez most.
Hladina vodnej nádrži je zamrznutá a pokrytá vrstvou snehu.  Pokračujeme cestou a za budovami poľnohospodárskeho
družstva zabočíme vpravo na zasneženú lúku. Predpokladal so že chodník bude aspoň trochu prechodený ale zmýlil som
sa, pred nami je zasnežená lúka na Dlhej zeme s neporušenou hrubšou vrstvou snehu ktorou sa ťažšie postupuje.
Z lúky sa prvýkrát ukazuje zasnežený vrchol Sivca. Prechádzame lúkou a vstupujeme do lesíka za ktorý sa nachádza
ďalšia rozsiahla lúka pri už neprevádzkovanej chate Spojov. Z lúky je pekný výhľad na severný skalnatý svah Sivca. Vpravo
je vidieť hrádzu vodnej nádrži Ružín umiestnenú v nádhernej scenérii okolitých Bujanovských vrchov. <<<  Vodná nádrž
Ružín vznikla prehradením rieky Hornád v hlbokom kľukatom údolí Bujanovských vrchov a patrí medzi najkrajšie vodné
plochy na Slovensku. Obtáča vrchy pohoria Čiernej hory a pozostáva z dvoch vodných nádrží. Hlavná nádrž Ružín I.
postavená v roku 1967 má objem 59 miliónov metrov kubických a vyrovnávacia nádrž Ružín II., ktorá bola dokončená 1972,
má objem 4 a pol milióna metrov kubických. Po prehradení rieky pri dnes už zatopenej obci Ružín dosahuje jazero
dĺžku 14 km. Priehrada je úzka a dlhá, pretože sa rozprestiera v hornatej doline rieky Hornád. Priehradné jazero je
hlboké miestami až 60 m a jeho rozloha je 390 hektárov. Okrem Hornádu do Ružína priteká aj Hnilec a Belá. Vypúšťaná
voda sa využíva na výrobu elektriny.  Ružín je obkolesený nádhernými horami z ktorých najviac zaujme majestátne sa
vypínajúci bralnatý vrch Sivec, z ktorého je prekrásny výhľad na celú vodnú nádrž. Nádrž je obľúbenou rekreačnou oblasťou
s množstvom tajomných zákutí a niektoré zátoky sú takmer nedotknuté civilizáciou. Plavba v člne po smaragdovozelenej
hladine tejto rozľahlej vodnej plochy obkolesenej hustým lesom je nezabudnuteľným zážitkom. Doplaviť sa dá na skalnatý
Ostrov lásky alebo Malý ostrov, ktoré vyrastajú z tmavých vodných hlbín. Ružín je rajom rybárov s množstvom kaprov,
ostriežov, zubáčov, pstruhov a 20 kg ťažký sumec nie je žiadnou raritou. Voda je chladná aj v letných mesiacoch a tak
osvieži plavcov aj vodných lyžiarov, ktorí tu majú výborné podmienky. >>>  Postupujeme lúkou hlbokým snehom,
prechádzame okolo chaty až vyjdeme na cestu ktorá vedie okolo vodnej nádrži až k mostu pod hotelom Sivec. Cesta
je odhrnutá, trochu si oddýchneme. Po chvíli značka na zákrute odbočí vľavo hore dolinkou. Zatiaľ netušíme čo nás čaká.
Vystupujeme dolinkou, snehu pribúda, postup sa čoraz viac sťažuje a je namáhavejší. Už dlhšiu dobu sme nezažili na
turistike také množstvo snehu. Výstup je čoraz strmší v niektorých miestach musíme postupovať snehom doslova
štvornožky. Konečne vystupujeme na lúku v Priehybe pod Sivcom. Zastavíme sa a oddýchneme si, niektorý už toho
majú dosť. Po chvíli pokračujeme na vrchol . Snehu tu už nie je toľko, preto sa vystupuje pomerne dobre. Prichádzame
na pretiahnutý vrchol Sivca v smere sever - juh. Vrch Sivec je vysoký 781 m n. m. a nachádza sa pri hrádzi vodnej nádrži
Ružín, v pohorí Čierna hora. Sivec nevyniká výškou, ale podľa mňa patrí medzi najkrajšie výhľadové vrchy na Slovensku.
Z vrcholu je nádherný pohľad na vodnú nádrž Ružín a okolité Bujanovské vrchy. V širšom výhľade je vidieť okolité kopce
Volovských vrchov. Na hrebeni je dosť snehu. Obloha sa zatiahla tmavými ťažkými mrakmi. Žltou značkou sa vrátime
späť do Priehyby pod Sivcom, kde pokračujeme vpravo zelenou značkou smerom most pod hotelom Sivec. Schádzame
chodníkom, vrstva snehu sa zmenšuje a preto sa postupuje pomerne dobre aj z dôvodu prechodeného chodníka. Po čase
schádzame na cestu ktorá vedie okolo vodnej nádrži, cestou prichádzame k mostu. Pokračujeme hlavnou cestou vpravo
cez most k reštaurácii kde si oddýchneme a občerstvíme sa.

Vrchol Sivca pohľad z lúky Dlhá zem.

Na rozsiahlej lúke oproti hrádzi vodnej nádrži Ružín.

Vodná nádrž - Ružín pohľad z lúky na Dlhej zemi.

Hrádza vodnej nádrži Ružín umiestnená v nádhernej scenérii okolitých Bujanovských vrchov pohľad u lúky oproti hrádzi.

Severný skalnatý vrchol Sivca pohľad z lúky oproti hrádzi vodnej nádrži.

Rozsiahlá lúka pod severným svahom Sivca.

Aj takým spôsobom sa vystupovalo hore dolinkou smerom do Priehyby pod Sivcom.

Bujanovské vrchy pohľad z vrcholu Sivca.

Volovské vrchy pohľad z vrcholu Sivca.